4×4 i halvkomfort

Bara för att se hur illa det är ställt med former gav jag mig på ett pass fyror igår med en lagom mjäkig inställning. Att köra hårt på fyror kräver ett upparbetat och härdat pannben vilket inte är på plats i dagsläget men det är som vanligt när man inte har kört hårt på länge. Det gör ont att ta i och ingen tycker ju om att ha ont.

Hur som haver, jag testade att köra på ett motstånd på trainern som kändes jobbigt men hanterbart där jag slapp ångest och aldrig funderade på att avbryta. Vilan var därför kortare än vanligt, ca 2 min. Så vad blev det då för effekt? Runt 300W. Ha! Det är samma effekt som jag klarade hålla i två timmar för ett drygt år sedan. Samtidigt är det roligt att ha något att utgå ifrån när jag fortsätter att köra fyror framöver – då känner man sig duktigare när ökningarna duggar tätt.

Mitt mål förra året var att kunna köra 4or på 400W men det har jag aldrig kommit upp i. Som bäst har jag snittat strax under 390W på fyra stycken fyror. Att komma upp på den nivån igen det kommande året känns inte helt realistiskt men om jag kan köra fyror på 360-370W skulle jag vara riktigt nöjd givet mina begränsade träningsmöjligheter.

För övrigt funderar jag på att börja springa 15-20 min på morgonen några dagar i veckan. Kan jag få ihop en timme extra träning vore det mumma.

Lämna en kommentar